3.yaş çay sezonunu sonlarına doğru gelmekteyiz.. 2. yaz çay sezonu’nda yaşanılan sıkıntılar bu sezon çayın az olması sebebiyle yaşanmadı.. 2. Yaş çay sezonunda yaş çay fiyatı adeta yerlerde sürünüp, 11-..
3.yaş çay sezonunu sonlarına doğru gelmekteyiz..
2. yaz çay sezonu’nda yaşanılan sıkıntılar bu sezon çayın az olması sebebiyle yaşanmadı..
2. Yaş çay sezonunda yaş çay fiyatı adeta yerlerde sürünüp, 11- 12 TL’ye kadar düşmesine rağmen ,bu sezon, rekoltenin %30 dolayında düşmesi sebebiyle,çayın az olmasını da eklersek , Özel sektör yaş peşin fiyatlar13-14 TL civarında seyrediyor..
Ancak şu bir gerçek ki, 25-30 yıl öncesine göre yaş çay % 1000 dolayında ekonomik değer kaybetti..
90-2000 yıllarında ,1 kg yaş çay 1 kilo minci alırken ,3-4 yıl öncesinde ise 1 kg yaş çayla 2-3 ekmek alırken, bugün 1 kg çay Rize’de bir susamlı simit almıyor..
20-25 yıl önce,3 çay sezonunda 15 ton yaş çayı olan bir üretici ,onunla ev alır,araba alır çocuklarını okutur düğün yaparken, bugün aynı yaş çayla o vatandaş ancak evine yiyecek ve ekmek alır hale geldi.. Nereden nereye!
Uygulanan yanlış ekonomik politikalar yüzünden yaş çay, artık Rize’nin ve Karadeniz’in stratejik bir ürünü olmaktan çıkıyor..
Bir de buna yukarıda da bahsettiğimiz gibiÇay tarımına uygun olmayan makine ve aletlerini kullanılması Çay tarımı için gelecekte büyük Bir tehlike arz ediyor..
Çaykur yıllardan beri ve yine bu sezon yayınlamış olduğu mesajlarda, benzinli motorla çay toplayanların çaylarını alınamayacağı ve ruhsatlarını iptal edileceği mesajı çekti ..
Rize’nin birçok bölgesinde az da olsa çay tarlasının geleceğini yok eden, çay tarlasını adeta budayan ve çay fabrikalarını birer kereste fabrikası haline getiren ,benzinli çay motorları ile çay üretimi yapılmaktadır ..
Bu konuyla üreticilere de büyük iş düşüyor..
Rize’nin kendirli beldesinde örnek bir üretici olan, yıllardan beri kendi çayını toplayan Resul Köse,
Bu konuya dikkat çekerek, benzinli motorların çaya verdiği zarardan bahsedip üreticilerin daha duyarlı olmasını istedi..
Osman Köseoğlu
@aktuel53