İSMET KÖSOĞLU
ERZİNCAN-Erzincan-Sivas karayolunda kış mevsiminde buz ve aşırı kar dolayısıyla ulaşımda sıkıntı yaşanılan yoldaki Kızıldağ ve Sakaltutan geçidinde alternatif çözüm olarak tünel yapılması isteniyor.
Türkiye’nin önemli karayolu olan Sivas-Erzincan güzergahının doğuya açılan en önemli karayolu olduğunu söyleyen araç sürücüleri burada bulunan 2.160 metre rakımlı Sakaltutan ve 2.190 metre rakımdaki Kızıldağ’da kışın yaşanan aksaklıkların yaşanmaması için tünel yapılması gerekli dediler. Kış mevsiminde aşırı kar ve buz dolayısıyla çok zorluk yaşanan Kızıldağ Geçidi, Erzincan’ı Sivas’a bağlayan, 2190 m yüksekliğindeki geçittir. Geçit İç Anadolu Bölgesi ile Doğu Anadolu Bölgesi’ni birbirine bağlayan D.200 karayolu üzerindedir. Sivas’a 140 km, Erzincan’a 106 km mesafededir. Erzincan-Sivas il sınırını oluşturan geçit, D200’ün en yüksek noktasıdır. Sivas’ın İmranlı ve Erzincan’ın Refahiye ilçeleri arasında bulunur, Kızıldağ’ın güneydoğusundadır. Geçit alçak ve dar bir boyun üzerindedir.
Geçit bulunduğu yükseklikten dolayı sert iklim koşulları kışın yolun kapanmasına neden olmaktadır. Bakım ve onarım masraflarının fazla olduğu geçit can ve mal kayıplarına neden olan kazalar da neden olmaktadır.
Sakaltutan Geçidi hangi illeri bağlar?
Doğu Anadolu’yu, İç Anadolu ve yurdun batısına bağlayan Erzincan-Sivas arasındaki uluslararası D-100 kara yolunda, eğimin yer yer yaklaşık yüzde 8’e kadar çıktığı Sakaltutan Geçidi’nde ağır tonajlı taşıtların aşırı kar ve buz oluşmasından başka, fazla rampadan dolayı araçlarda fren arızası ve lastik patlaması gibi sebeplerle kontrolden çıkarak birçok kazaların meydana geldiği sabittir. İç Anadolu üzerinden batıya bağlayan ve lojistik taşımacılığında önemli güzergahlar arasında yer alan 254 km lik Sivas Erzincan arasındaki Sakaltutan Geçidi’ne yapılan kaçış rampası, eğimli yolda fren arızası ve lastik patlaması gibi nedenlerle yaşanması muhtemel kazaların önüne geçerek hayat kurtarıyor.